اغلب کشورهای جهان برای کاهش وابستگی خود به‌دنبال بومی‌سازی فضای مجازی هستند.

فضاي مجازي

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: با افزایش نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی، امنیت داده‌ها و وابستگی به پلتفرم‌های خارجی، کشورهای مختلف درصدد کاهش وابستگی و تقویت بومی‌سازی فضای مجازی برآمدند چرا که با بومی‌سازی فضای مجازی علاوه بر اجرای قوانین و مقررات در زمینه حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها، می‌توان در مسیر تقویت اقتصاد دیجیتال حرکت کرد. مهمتر اینکه،‌ پلتفرم‌های بومی معمولاً با فرهنگ هر کشور هماهنگ‌تر بوده و این هماهنگی می‌تواند به حفظ هویت فرهنگی و زبان محلی کمک کند. در ادامه به برخی نمونه‌های بومی‌سازی فضای مجازی در جهان اشاره می‌کنیم.

چین

موتور جستجوی بایدو(Baidu)

موتور جستجوی اصلی و پرکاربرد در چین که به‌طور خاص برای زبان و فرهنگ چینی طراحی شده است. بایدو با داشتن صدها میلیون کاربر فعال، یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جستجو در جهان به‌ویژه در چین محسوب می‌شود.

  • بایدو در سال 2000 میلادی آغاز به کار کرد.
  • موتور جستجوی بایدو تقریبا 76 درصد از بازار چین را به خود اختصاص داده است.
  • بایدو روزانه تقریبا بیش از ۱۰۰میلیارد جستجو انجام می‌دهد.
  • تعداد کاربران فعال ماهانه بایدو تنها در چین بیش از 600 میلیون نفر است.
  • درآمد بایدو در سال 2020 به بیش از 16 میلیارد دلار رسید.

شبکه اجتماعی وی‌چت (WeChat)

این برنامه متنوع طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهد، از جمله ارسال پیامک، برقراری تماس تصویری و صوتی، پیام‌رسانی و تماس گروهی و وی‌چت مومنت (معادل فیس‌بوک).

  • 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان در ماه از وی‌چت استفاده می‌کنند
  • 800 میلیون کاربر فعال ماهانه وی‌چت پی(WeChat Pay)
  • 50 درصد از کاربران 90 دقیقه در روز را صرف وی‌چت می‌کنند.
  • کاربران وی‌چت به‌طور متوسط در روز 7 مقاله می‌خوانند.
  • 36 درصد از کاربران وی‌چت را 30 بار یا بیشتر در روز باز می‌کنند.
  • 35درصد از کل زمان استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه در وی‌چت صرف می‌شود.

منبع: washington.org

کره‌جنوبی

ناور(Naver) موتور جستجوی اصلی در کره‌جنوبی که به محتوای محلی و خدمات اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد. موتور جستجوی ناور کره‌جنوبی یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجوی این کشور است. جستجوی وب، نقشه و مسیریابی، اشتراک‌گذاری محتواهای چندرسانه‌ای از جمله خدمات این موتور جستجو است.

  • ناور سال 1991 توسط شرکت سامسونگ به عنوان نسخه بومی گوگل راه‌اندازی شد.
  • این موتور جستجوی کره‌ای 40 میلیون کاربر فعال دارد.
  • از آنجایی که الگوریتم ناور حول زبان کره‌ای ساخته شده، کره‌ای‌ها آن را به نمونه‌های خارجی ترجیح می‌دهند.

آمار استفاده کاربران کره‌ای از موتورهای جستجوی در ماه (سال 2023)

  • ناور 57.91 درصد
  • گوگل 32.79 درصد
  • دائوم 4.27 درصد
  • بینگ 2.69 درصد
  • دیگر 1.3 درصد
  • نامشخص 0.77 درصد
  • زوم 0.19درصد

منبع: statista

شبکه اجتماعی KakaoTalk

KakaoTalk پلتفرم پیام‌رسان برای اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو، بازی و خدمات پرداخت است.

  • 53 میلیون کاربر فعال در ماه تا اواسط سال 2022 میلادی
  • 47 میلیون کاربران در داخل کره‌جنوبی
  • ارائه خدمات به 15 زبان دنیا
  • 93درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند در کره‌جنوبی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

ژاپن

یاهو ژاپن (Yahoo! Japan) یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو ژاپن به شمار می‌رود. خدمات یاهو ژاپن علاوه بر جستجوی داده از جمله خبر عبارتند از ایمیل، خدمات مالی و خرید، مزایده‌ها و اطلاع‎رسانی و آمادگی در برابر بلایا.

درباره یاهو ژاپن

  • این موتور جستجو که سال۱۹۹۶ تأسیس شده است.
  • یاهو ژاپن نهاد و برند مجزا از شرکت جهانی یاهو است.
  • یاهو ژاپن در ماه 89 میلیون کاربر فعال دارد.
  • استفاده بیش از 80درصد از کاربران اینترنت در ژاپن از این پلتفرم
  • یاهو ژاپن برای کاربران ژاپنی طراحی شده و به زبان ژاپنی خدمات می‌دهد.

شبکه اجتماعی لاین(LINE)

اپلیکیشن پیام‌رسان لاین (معادل واتس‌آپ) قابلیت‌ اشتراک‌گذاری پیام و محتوای چندرسانه‌ای را دارد. اغلب شرکت‌های ژاپنی در لاین حساب‌های کاربری رسمی دارند.

  • لاین با 95 میلیون کاربر فعال ماهانه محبوب‌ترین پیام‎رسانی ژاپن در سال 2024 است.
  • 125 میلیون نفر (68 درصد از کل جمعیت ژاپن) از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

روند صعودی افزایش شمار کاربران ژاپنی لاین از 2014 تا 2021

  • 44 میلیون نفر سال 2014
  • 58 میلیون نفر سال 2015
  • 71 میلیون نفر سال 2016
  • 77 میلیون نفر سال 2017
  • 79 میلیون نفر سال 2018
  • 83 میلیون نفر سال 2019
  • 86 میلیون نفر سال 2020
  • 92 میلیون نفر سال 2021

منبع: businessofapps.com

فرانسه

موتور جستجوی کوانت (Qwant)

موتور جستجوی فرانسوی کوانت به‌عنوان جایگزینی برای گوگل و بینگ طراحی شده است. این پلتفرم امکان جستجوی ناشناس داده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و هیچ اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‎کند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، کوانت را گوگل فرانسه نامیده و از شهروندان فرانسوی خواسته تا این موتور جستجو را جایگزین نمونه‌های خارجی کنند.

  • کوانت پس از یک مرحله آمایشی 2ساله در سال 2013 به بازار عرضه شد.
  • این موتور جستجو روزانه بیش از 8 میلیون کاربر فعال دارد.
  • کاربران در روز بیش از 500 میلیون جستجو انجام می‎دهند.
  • 65 درصد از کاربران این موتور جستجو فرانسوی هستند.
  • 30 درصد از کاربران این پلتفرم در سال 2016 آلمانی بوده‎اند.
  • این پلتفرم با همکاری مراکز دانشگاهی فهرستی سیاه برای مسدود کردن محتوای نامناسب برای نوجوانان تهیه کرده است.
  • حدود 2.5 میلیون دانش‎آموز از کوانت جونیور در مدرسه استفاده می‌کنند.

پیام‎رسان تی‌چپ (Tchap)

تی‌چپ سال 2019 فعالیت خود را آغاز کرد و تمام وزارتخانه‌های فرانسه به‌عنوان یک پلتفرم بومی استفاده از آن را آغاز کردند. گفته شده، نگرانی دولت فرانسه نسبت به امنیت داده‌های کاربران به‌ویژه کارمندان دولتی در پیام‌رسان‌های خارجی باعث شد تا پاریس طرح توسعه و تقویت Tchap را پیگیری کند.

  • در سال 2020 (یکسال پس از آغاز به کار)‌ شمار کاربران فعال این پلتفرم به 80هزار نفر رسید.
  • در با همه‌گیری کرونا و دورکار شدن کارمندان، شمار کاربران این پلتفرم به 160 هزار نفر رسید.
  • این پیام‎رسان در حال حاضر روزانه 300هزار کاربر فعال دارد.

ایتالیا

موتور جستجوی ویرجیلو (Virgilio)

ایتالیا چندین موتور جستجوی بومی و داخلی دارد. یکی از معروف‌ترین آن‌ها ویرجیلو است که تلاش می‌کند تا به‌عنوان نسخه داخلی نمونه‌های خارجی نیازهای کاربران ایتالیایی را با استفاده از محتوای مرتبط با فرهنگ و زبان ایتالیا پاسخ دهد.

ویرجیلو در سال 1996 بر اساس مدل یاهو فعالیت خود را آغاز کرد. نیمی از کاربران ایتالیایی در سال 2015 (حدود 13میلیون کاربر) هر ماه از این پورتال بازدید می‌کردند. این پلتفرم علاوه بر جستجوی داده و ایمیل، طیف وسیعی از برنامه‎های کاربردی تلفن همراه را برای پلتفرم‌های پیشرو گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کند، برنامه‌هایی که به‌طور خاص برای شهروندان ایتالیایی طراحی شده‎اند. امکانات عبارتند از:

  • ارائه آخرین اخبار و تصاویر روز ایتالیا
  • مسابقات ورزشی به‌ویژه مسابقات فوتبال سری‌آ و لیگ قهرمانان
  • پیش‌بینی آب و هوای ایتالیا
  • فال روزانه به زبان ایتالیایی
  • اخبار اصلی بازار سهام با تمرکز بر سهام ایتالی

شبکه اجتماعی بندینگ اسپونز(Bending spoons)

بندینگ اسپونز یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تکنولوژی اخیرا به‌عنوان شبکه اجتماعی نیز شناخته شده است.

  • بندینگ سال 2013 تأسیس شد و به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های ایتالیا تبدیل شد.
  • این شرکت با تمرکز بر روی طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، میلیون‌ها کاربر را جذب کرده است.
  • این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد که انواع محتوا از جمله عکس و ویدیو را به اشتراک بگذارند.
  • شمار کاربران بندینگ اسپونز به‌طور دقیق اعلام نشده است.

شبکه‌های اجتماعی و موتور جستجوهای داخلی کشورهای مختلف

کد خبر 882647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha